وضعیت بحرانی کشور | تهرانی‌ها بیشتر احتیاط کنند

بنا بر گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، ورودی آب به سد‌ها در یک ماه اخیر افزایش یافته، اما درصد پرشدگی کاهش یافته است.
وضعیت بحرانی کشور | تهرانی‌ها بیشتر احتیاط کنند
کد خبر : ۴۹۴۲۰

بررسی داده‌های رسمی از ذخایر سد‌های کشور نشان می‌دهد ذخایر سد‌های برخی استان‌ها از جمله ذخایر سد‌های تهران وضعیت هشدارآمیزی دارند.

سیستان و بلوچستان از یک سو و خراسان رضوی از سوی دیگر با کمبود آب مواجه هستند. نگاهی به آمار‌های رسمی از ذخایر سد‌ها نشان می‌دهد که موجودی آب سد‌های مهم سایر استان‌ها هم هر چند وقت یکبار صفر می‌شود.

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور روز گذشته در گزارشی از آخرین وضعیت مخازن سد‌های کشور نوشت. آنطور که آمار‌های این گزارش نشان می‌دهد برخی از سد‌ها از جمله سد‌های پنج گانه تهران نیز حال و روز خوبی ندارند.

پرشدگی سد‌های کشور معادل ۴۰ درصد است
بنا بر گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، ورودی آب به سد‌ها در یک ماه اخیر افزایش یافته، اما درصد پرشدگی کاهش یافته است. گزارش این شرکت در هشتم مهرماه نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی تا این تاریخ ۰/۲۵ میلیارد مترمکعب ورودی سد‌های کشور و درصد پرشدگی این سد‌ها نیز ۴۳ درصد بود.

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور روز گذشته گزارش دیگری از وضعیت سد‌ها منتشر کرد که نشان می‌دهد ورودی آب به سد‌ها از ابتدای سال جاری تا این تاریخ (۱۳ آبان) ۱.۸۰ میلیارد مترمکعب بود. در این تاریخ پرشدگی سد‌ها ۴۰ درصد عنوان شده است. اما خروجی از سد‌ها چقدر تغییر کرده است؟

خروجی از سد‌ها از ابتدای سال آبی تا ۸ مهرماه، ۰/۶۴ میلیارد مترمکعب بود و از ابتدای سال جاری تا ۱۳ آبان‌ماه ۳.۵۷ میلیارد مترمکعب بود.

بارش‌های پاییزی در مهر و آبان موجودی برخی از سد‌ها را از صفر خارج کرد. موجودی سد‌های وشمگیر، بوستان و گلستان در استان گلستان تا هشتم مهرماه صفر بود، روز گذشته، اما موجودی این سد‌ها چهار میلیون مترمکعب عنوان شد. پرشدگی این سد‌ها به یک درصد رسید.

موجودی چاه‌نیمه‌ها در حال اتمام است
چاه‌نیمه‌ها در استان سیستان و بلوچستان، اما تغییر چندانی نداشت. موجودی آب چاه‌نیمه‌ها در هشتم مهرماه ۵۳ میلیون مترمکعب بود و حالا ۴۶ میلیون مترمکعب شده است. درصد پرشدگی سد از چهار به سه درصد رسید.

چاه‌نیمه منبع مهم تامین آب در سیستان و بلوچستان است. پرداخت نشدن حق‌آبه هیرمند موجب تداوم خالی بودن آن شد. محمد سرگزی، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس به خبرگزاری ایلنا گفت که به واسطه عدم ورودی از سمت هیرمند، منابع چاه‌نیمه‌ها در حال اتمام است.

محمد سرگزی گفت که با توجه به مدیریت و قطعی‌های چندگانه در حال حاضر از حجم مرده سد هم استفاده می‌شود. او میزان کمبود آب در شمال استان سیستان و بلوچستان (یعنی در منطقه سیستان) را ۱۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد.

وضعیت هشداردهنده ذخایر سد‌های تهران
از ابتدای سال جاری تاکنون، پرشدگی سد‌های تهران هم ۱۸ درصد عنوان شده است. مجموع پنج سد تهران، ۳۳۹ میلیون مترمکعب بود.

اوایل آبان‌ماه سال جاری، حسام خسروی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره وضعیت سد‌های تهران به خبرگزاری ایرنا گفت: «سد‌های تهران شامل لار، امیرکبیر، طالقان، لتیان و ماملو نسبت به سال گذشته که سال سختی بود ۴۰ میلیون مترمکعب کاهش ذخیره دارند. اگر این روند ادامه داشته باشد، روز‌های سختی برای تامین آب خواهیم داشت.»

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر